Zikka's remembrance

My Photo
Name:
Location: Dublin, Ireland, Ireland

Wednesday, May 03, 2006

Malo o medijima

Po čemu su domaći tabloidi specifični
Politički, a ne komercijalni motivi
Žužana Serenčeš
Kroz istoriju talasi tabloidizacije obeležili su vreme velikih društvenih promena i naraslih tržišnih pritisaka. I jedno i drugo stavljalo je štampu pred velike izazove i teralo je u potragu za senzacijama, kriminalom i bizarnim pričama za masovnu publiku. Tabloidi danas postoje u svim zemljama sa proklamovanom slobodom štampe i po pravilu su najtiražnije novine širom Evrope. Od kada je 1952. pokrenut Bild Cajtung, a posebno od kada je Rupert Mardok kupio birtanski San 1969, oni vidno utiču na izgled medija na kontinentu.I u nekadašnjoj Istočnoj Evropi oni su bili prva medijska reakcija na ‘osvajanje slobode’ posle pada komunizma. Pod novim okolnostima i u ovim zemljama najveći porast beležila su izdanja sa popularnog kraja štampanog tržišta. Ulazak stranog kapitala pokazao je da tradicionalno pretrpani prostor ozbiljne štampe nije bio naročito atraktivan za nove vlasnike. Uz to, publika je veoma rado prihvatala tabloidno šarenilo i otvorenost za teme kojih ranije nije bilo u javnom govoru. Čak i kada je pisanje bilo trivijalno ili vulgarno, bilo je važno što se iz mraka neinteresovanja u javnost iznosi svakodnevni život, svet sa kojim se publika lako identifikuje. Ispostavilo se da odgovorna i ozbiljna štampa nije jedin,i pa ni najčešći, ishod slobode medija. Sloboda donosi podjednake šanse i nekvalitetnim novinama da traže svoju publiku što su krajem 20. veka pokazali mediji od Češke i Mađarske do Hrvatske i Albanije.
Zaštita prljavog novca
Sa decenijom zakašnjenja slično se dešava i u Srbiji. Već i tokom represivnih 90-tih tržišno najuspešniji novi listovi bili su polutabloidi Blic i Glas Javnosti, a prve domaće privatne novine, Dnevni telegraf, bile su preteča ovdašnjih tabloida. Demokratske promene stvorile su im još povoljniji ambijent, pa su posle 2000. godine među dnevnim novinama pokretani samo tabloidi. Kretanja njihovih tiraža takođe potvrđuju da je demokratija mnogo podsticajnija za bulevarsku nego za odgovornu štampu. Ali, ovdašnje tržište nije specifično samo zato što se tabloidi pojavljuju kasnije - već i zato što je izuzetno dinamično i neprozirno. Novine ulaze i izlaze sa tržišta bez vidljivih komercijalnih motiva ni za jedno ni za drugo. Usled te dinamike, o njihovom poslovanju se vrlo malo zna. Izgleda da tiraž najuspešnijeg tabloida stabilno raste, dok prodaja i najtiražnije večernje štampe i polu tabloida stagnira ili opada. Ozbiljne novine već odavno jedva prate korak. Moglo bi se reći da među malobrojnim čitaocima dnevnih novina u Srbiji jedino tablodi uspevaju da privuku novu publiku.
Ako su podaci o tiražima nepouzdani, o vlasnicima se još manje zna. Obično se ne zna ko novine pokreće, niti su njihovi razlozi očigledni, budući da nije reč o medijskim kućama. Ko se odlučuje za ulazak u izdavački posao bez prethodnog iskustva i bez pokazatelja o tržištu, nije uvek lako dokučiti. Zbog vidljive političke orijentacije novina, reklo bi se da to rade iz političkih, a ne komercijalnih motiva, ali i ti motivi mogu biti različiti. To može biti izlazak u javnost ideja koje su preživele režim u kome su nastale ili pranje prljavog novca, pa i još prljavijih operacija iz kojih je zarađen; ili promocija i zaštita nezakonito stečenog statusa; ili sve to zajedno. Sve dok osnovni podaci o medijima ne budu dostupni, dok se tiraž smatra za poslovnu tajnu, a vlasnička struktura štiti kao privatna stvar - to se neće ni saznati.
Trivijalizacija politike
Tabloidi se među novinama prepoznaju podjednako i po onome ‘šta’ i po onome ‘kako’ pišu. Od ozbiljne štampe razlikuju se već izborom tema koje su obično iz sveta zabave, šou biznisa, estrade, bizarnih životnih priča ili crne hronike. Način na koji pišu ih takođe izdvaja - to je senzacionalno i pojednostavljeno kombinovanje spekulacija i nagađanja više nego činjenica. Traganje za pozadinom događaja obično razumeju kao zavirivanje iza ključaonice ili ispod suknje gde se nalaze ‘skrivene a važne’ pojedinosti koje ozbiljna štampa obično previđa. Bez ovih detalja događaji su nerazumljivi i daleki običnim čitaocima. Odbrana ‘običnih’ čitalaca je opšte mesto populističkih optužbi za elitizam, koje tabloidi izriču na adresu ozbiljne štampe.
Prema njihovim braniocima, tabloidi tako obavljaju svoju važnu ulogu u rušenju tabua. Mogućnost da o kraljevskoj porodici pišu kao o svim drugim ljudima, zaviruju u njihove spavaće sobe i promašene brakove navode kao ubedljiv dokaz ideje jednakosti. Otuda i stalna potraga za poznatim ličnostima, koji su po životnom stilu daleki i nedostupni, a koje tabloidi otkrivaju u situacijama u kojima su ‘isti kao svi mi’. Baš zbog ovih osobina, njihovi kritičari tvrde suprotno - da tabloidi degradiraju javni govor, svode svako razumevanje društvenog na lično, javnog na privatno. Za tabloide tema može da postane javna samo ako je prethodno obesmisle, prevedu u trivijalnu aferu i objasne kao efemernu intrigu. Njihov glavni učinak zato i jeste pasiviziranje čitalaca koje sprečavaju da razumeju i smisleno deluju u svetu u kome žive.
Pa ako tabloidi to rade po definiciji, jesu li, i po čemu, ovi domaći uopšte specifični?
Prva razlika je već u izboru tema. Ovdašnji tabloidi, bez izuzetka, za prvi fokus imaju politički život, ali tradicionalno ‘ozbiljne’ teme tretiraju na tabloidni način. Paradoksalno, uprkos skoro isključivom pisanju o politici, izazivaju isti efekat za koji ih optužuju i tamo gde o njoj skoro uopšte ne pišu. Ono što u sređenijim zemljama postižu odvlačenjem interesovanja od sveta politike - u našim uslovima ostvaruju trivijalizovanjem politike, privatnom uzurpacijom javnog domena. Zato i postižu ono što radi ‘negativna’, a ne ‘kritička’ štampa. Umesto da jačaju kritički kapacitet publike i olakšavaju razumevanje, šire cinizam i apatiju. Čitaoci mogu samo da zaključe da je njihov svaki angažman besmislen jer je sve oduvek i zauvek isto. Politika je svet ličnih sujeta i individualnih koristi, beskrajnog spletkarenja i afera. Otuda toliki značaj za tabloide ima ‘lično iskustvo’ ono je mera svih stvari i jedini kjuč za razumevanje politike, ekonomije ili istorije. Nažalost, kako to tumačenje nije dovoljno, novine ostavljaju svoje čitaoce bez pomoći pri snalaženju u javnom životu.
Odbrana “slavne tradicije”
Druga razlika je u kompaktnosti ovdašnjeg tabloidnog sveta. Tabloidi uvek podstiču emocinalni, senzacionalni odnos prema stvarnosti, atakuju na osećanja, a zanemaruju racionalni uvid u događaje. Zato imaju tolike naslove i mnogo fotografija, a malo teksta. Oni podstiču identifikaciju i mobilišu na delovanje ljude, čak i pre nego što o događajima imaju dovoljno informacija. Uprošćenim prikazivanjem nude jedno tumačenje, a pošto zanemaruju druga viđenja, umnogome otežavaju razgovor. Pošto pojednostavljuju - oslanjaju se na stereotipe i prečice u zaključivanju. A pošto sprečavaju debatu - obično su isključivi, pa i diskriminativni prema razlikama. Tako prikazani svet zato izgleda kao haotični mozaik nepovezanih događaja u kojima je jedino razumno gajiti sve moguće fobije: od drugih, od svega različitog ili novog.
Ovdašnji tabloidi to ipak ne prepuštaju čitaocima na samostalno odlučivanje, već vidljivim nitima povezuju taj naizgled komplikovani svet. Kurir, ovdašnji najtiražniji tabloid - to pokazuje svakodnevno. Bez obzira na raznovrsnost događaja, sa njegovih stranica pojavljuje se veoma određen i predvidiv svet. Kada Elfride Jelinek dobije Nobelovu nagradu, čuje se kvazipopulistički vapaj što su mentalne lezbejke ušle u mainstream i dobijaju priznanja umesto one divne trivijalne književnosti, koju tako rado čitaju većine. Kada RTS, zahvaljujući fudbalskom zvaničniku, izgubi prava na prenos prvenstva ili Lotar Mateus ode iz Partizana - to je zato što su njihove zle supruge spletkarile protiv opšte stvari. Evrovizija koja izgleda mnogo drugačije i podseća nas koliko se svet promenio za vreme našeg neučestvovanja - jeste smešni Pederbal.
Ne propušta se ni jedna prilika da se atakuje na dostojanstvo nemoćnih. Kada se na naslovnoj strani objavi slika jedne gole devojčice samo sa zatamnjenjem preko očiju, ona je upotrebljena kao ilustracija za vest o silovanju u porodici, ali i grafički stavljena u isti blok sa reklamom za VEP, ne bi li se valjda ohrabrili i impotentni silovatelji. A sav taj agresivni, mizogini, netolerantni svet je sasvim u skladu sa onim što mu je u političkom srcu - vidljivom odbranom ‘slavne tradicije’ koju danas personifikuju haški begunci i optuženici, preživeli branitelji propale stvari i njihovi razni zaštitnici i interpretatori.
Iza senzacionalnih otkrića ovih novina uglavnom su verzije koje cure iz istih anonimnih ili neimenovanih izvora, koji se u njima gotvo jedini i čuju. Utoliko javnim govorom i dominira prepoznatljiva retorika desnog populizma, čiji je stalni izvor tabloidna dnevna štampa.
Nalet tabloida u ciklusima
Danas kao jedan od zanimljivih paradoksa iz medijske istorije zvuči to što najuglednija novinarska nagrada nosi ime Jozefa Pulicera, oca žute štampe. On je u borbi za tiraž u svojim novinama New York World počeo da objavljuje stripove, a po onom najpopularnijem, Yellow Kid, novine tog tipa dobile su ime žuta štampa. Ali, kada je uspeo u poslu, Pulicer je ustanovio nagradu za novinarsku izuzetnost koja se i posle njegove smrti dodeljuje na uglednom Kolumbija univerzitetu. Epizoda bi mogla da se tumači i cinično, kao da se i sam autor odrekao dela kada je video šta je stvorio. Ali, za medijsku istoriju je od lične biografije zanimljivija veza druge vrste, koja se nekako uvek javlja krajem veka.
Žuta štampa se i tih 1890- tih godina u Americi pojavila usred perioda snažne komercijalizacije i podstakla promene koje će revolucionisati njenu budućnost. Najavaila je eru komercijalne, masovne štampe koja štiže do tada neslućenog broja čitalaca. I vek ranije, u predrevolucionarnoj Francuskoj, u vrtlogu političkih obračuna i pristrasne štampe, većina novopokrenutih novina bavila se aferama i senzacijama. Vek kasnije, 1990- tih, u senci pada Berlinskog zida velike društvene promene opet su imale slične posledice. Ali, ovoga puta komercijalna trka dešavala se u uslovima informativnog obilja i mnoštva medija koji cepaju nekada masovnu publiku.

Rupert Mardok

Ovo je jace od mene .
News Corporation - Medijska imperija Ruperta Mardoka

Informacija jednako moć

Duboko razumevanje biznisa, talenat za uspešno inoviranje i lukava vizija buducnosti bili su dovoljni jednom coveku da realizuje svoju preduzetnicku zamisao. Ove karakteristike, potpomognute politickom snalažljivošcu, omogucile su Rupertu Mardoku da postane jedan od najvecih medijskih mogula na planeti

Pedesetih godina prošloga veka Rupert Mardok je od svog oca nasledio kompaniju News Ltd. u cijem sastavu se nalazilo dvoje australijskih novina. Tokom narednih pola veka on je sagradio News Corp. - treci medijski konglomerat na svetu, sa godišnjom prihodom vecim od 11 milijardi dolara. Ovaj rast postignut je pre svega kroz agresivne akvizicije finansirane kroz dug, dok je citavih 30 odsto kompanije ostalo u vlasništvu porodice.
Stvaranje imperije kroz dug ne znaci uvek i stvaranje vrednosti ali Mardokov slucaj predstavlja izuzetak od pravila. Mardok je koristio dug da ostvari rast pošto je tako cvrsto zadržavao kontrolu; javna ponuda akcija može biti "jeftinija" ali obicno dovodi do fundamentalnih promena u pogledu nacina na koji posluje kompanija.
Rast bez predaha
Pohod na svetsku medijsku industriju Mardok je zapoceo skromnim aktivnostima: 1956. god. News Corp. je kupila troje australijskih novina i vec sledece godine pokrenula veoma uspešni "TV Week". 1958. god. News Corp. je napravila prvi korak izvan pisanih medija sticuci kontrolu nad malom TV stanicom u Adelaidi. Mardok je time stvorio obrazac koji ce slediti tokom celog života; menjajuci veliki deo menadžmenta i drugog osoblja, on je olakšavao svoju licnu kontrolu u kompaniji posle perioda bliske involviranosti. Generalno, rezultati preuzetih kompanija su se poboljšavali.

Vremeplov News corp.

1954. - Sa 23 godine Mardok je nasledio dve male australijske novine. Tokom narednih nekoliko godina Mardok se probio u magazine, radio i TV.
1969. - Mardok kupuje "New of the World" i "Sun" (Engleska), povecavajuci njihovu privlacnost kroz uzbudljivost i transformišuci ih u viskoprofitabilne stvaraoce novca.
1981. - Mardok kupuje "The Times" i "Sunday Times", britanske najrespektabilnije novine.
1985. - News Corp. kupuje "Twentieth Century Fox Film Corp" i sedam TV stanica od "Metromedia Inc", stvarajuci od njih "Fox" televiziju. Mardok je postao americki gradanin.
1986. - Mardok je svoje bitanske novine brzo preveo u moderne fabrike i sindikati su otpoceli štrajkove. Na kraju, Mardok je uspešno trasformisao visoko neefikasnu novinsku industriju. News Corp. se listira na Njujorškoj berzi.
1990. - Mardok spaja satelitsku TV stanicu "Sky" sa rivalskim "British Satellite Broadcasting" stvarajuci "BskyB".
1991. - Veliki dugovi prouzrokuju finansijske nevolje. "Citibank", vodeci zajmodavac, pokušava da sacuva kompaniju od bankrotstva. Mardok prodaje vecinu americkih magazina kako bi prikupio novac, zadržavajuci "TV Guide" i "Mirabella". Posao refinansiranja pokrio je 7,6 milijardi dolara kratkorocnog i srednjorocnog duga. News Corp. gubi 393 miliona dolara.
1992. - News Corp. prodaje akcije u vrednosti od 700 miliona dolara što je olakšalo finansijski pritisak na kompaniju ali je smanjilo Mardokov udeo sa 43 na 35 odsto. News Corp. pravi profit od 502 miliona dolara u 1992. god.
1993. - Mardok placa 525 miliona dolara za 63,6 odsto hongkonške "Star TV", satelitski sistem koji pokriva veci deo Azije. U Americi placa 1,6 milijardi dolara za pravo da prenosi fudbal na "Fox TV".
1998. - Mardok osvaja kinesko tržište ulagujuci se kineskim vlastima skidajuci "BBC" sa svoje "Star TV" i eliminisanjem memoara poslednjeg hongkonškog guvernatora sa polica svoje izdavacke kuce
2002. - Nakon kolapsa medijske imperije Kirša u Nemackoj, Mardok pravi strategiju za ulazak na to tržište. Konzorcijum nemackih banaka je trenutno zaustavio plan

Tokom šezdesetih, Mardok je sagradio konglomerat australijskih novina, nastojeci da osvoji veliki tržišni udeo. Do 1968. god. News Corp. je bila dovoljno velika da preuzme deo britanskog jeftinijeg tržišta novina - "News of the World", a zatim i glavnog dnevnog rivala - "Sun" 1969. god. dobijajuci skoro potpunu kontrolu radnickog tržišta novina u Velikoj Britaniji. On je podigao tiraž "News of the World" sa 1 na 3 miliona citalaca izmedu 1969. i 1973. god. Dvadest godina kasnije, dospeo je do najprodavanije engleske novine na svetu.
Sedamdesetih godina News Corp. je otpocela akviziciju na trecem i glavnom ciljnom tržištu: Sjedinjenim Americkim Državama. Glavni uspeh Mardok je postigao preporodivši svoju 84.-tu akviziciju "The New York Post" i dobijajuci kontrolu nad dnevnikom u San Antoniju, koji su bili monopolisti na lokalnim tržištima. Druga preuzimanja u ostalim gradovima kao što su Cikago i Boston, bila su sa negativnim rezultatom ali su finansijski podržani od strane nekih uspešnih magazina posebno u Njujorku.I pored svega navedenog, Mardok nije bio poznat široj javnosti sve do ranih osamdesetih kada je otpoceo preuzimanje poznatih medijskih kompanija, ukljucujuci "The Times" i "Sunday Times" u Velikoj Britaniji (1981) i "Twentieth Century Fox" u SAD. Kupovina engleskih novina nakon kratkotrajnih polemika je odobrena od strane Komisije za monopole i merdžere ali je zahtevana sloboda delovanja i samostalno uredivanje urednika. Kupovina "Foxa" koštala je 575 miliona dolara, što je bio veliki porast u odnosu na prethodne akvizicije. Takode, Mardok je pokušao da stekne kontrolu nad "Warner Communications", nakratko postavši najveci akcionar. Usledilo je i neuspelo preuzimanje "CBS" televizije. Ove kratkotrajne gubitke uspeo je da povrati na finansijskom tržištu. Nakon ovih neuspešnih akvizicija, Mardok je kupio "Metromediu", vodecu grupu americkih TV stanica, a ubrzo zatim postaje americki gradanin kako bi dobio regularno odobrenje za vlasništvo nad americkom televizijom.Mardok je 1986. god. iskoristio politicku klimu u Velikoj Britaniji da uvede novu tehnologiju kojoj su se sindikati grcevito suprotstavljali. Nakon perioda dramaticnih pobuna, Mardok je izašao kao pobednik, povecavajuci 60 miliona funti u godišnjem profitu ove grupe.
Godine 1987. Mardok je brzo reagovao na australijsku regulativu koja je zabranila istovremeno vlasništvo nad elektronskim i pisanim medijima, prodavši sve TV udele i kupivši 2 novinske grupe, osvojivši tako preko 50 australijskog novinskog tržišta. Takode, ušao je i u izdavaštvo, kupujuci "Harper & Row" u SAD i "William Collins Publishing" u Velikoj Britaniji za jednu milijardu dolara postajuci glavni svetski igrac u toj branši. 1988. god. kupio je za 2,8 milijardi dolara vrednu "Triangle" grupu u SAD, koja ukljucuje "TV Guide", "Seventeen" i "Dayle Racing Form"; svi oni su imali dominantnu poziciju na svome tržištu.

Izbegnuto bankrotstvo
Do 1988. god. Mardokovi kratkorocni dugovi bankama su ogromno narasli - više od 7 milijardi dolara. Kao i mnoge druge ambiciozne preduzetnike pre njega, velike pozajmnice su ucinile njegovu kompaniju ranjivom na pogoršanje ekonomskih kretanja. Do ovoga je došlo naredne godine, kada su zajmodavci bili nevoljni da odobe nove kredite. Konkurentski mediji su snažno napadali News Corp. a banke su pokušale da se izvuku iz rizicnih plasmana.
Mada stalno profitabilna, News Corp. je bila veoma rizicna - 1989. god. njeni kratkorocni zajmovi u odnosu na prethodnu godinu porasli su za 600 odsto. "Citibank", glavni kreditor News Corp., pokušala je da restrukturira zajmove ali ostale 144 banke koje su bile ukljucene protivile su se tome. Banka u Pitsburgu je odbila da reprogramira odobrene kredite i skoro da je gurnula firmu u nesolventnost. Sa 2 milijarde dolara duga koji dospeva u januaru 1991. god. a koji je vec jednom reprogramiran, News Corp. je bila u velikoj nevolji - dva meseca pre krajnjeg roka nije bilo na vidiku odluke o restrukturiranju. Konacno dogovor je postignut, pre svega jer su iza njega stajali "Citibank" i Mardokova visoka reputacija.
Prvi put, News Corp. je pokazala gubitak - 393 miliona dolara za 1991. godinu. Mardok je smanjivao dug prodajuci najmanje potrebnu imovinu (prodati su skoro svi americki magazini), refinansiranjem kada su kamatne stope pocele da padaju i, kao najvažnije, javnom emisijom akcija vrednom 700 miliona dolara koja je smanjila njegovo vlasništvo sa 43 na 35 odsto. Od 1992. god. News Corp. je opet pocela da stvara profit i nastavila sa kupovinom medija agresivno kao i do tada. Ovo nije bilo jedino polje na kome se Mardok iskazao kao promucurni menadžer. Kao veoma disperzovana grupa širom sveta, News Corp.je legalno iskoristila nedostatak medunarodne poreske harmonije da smanji poresko opterecenje. Tokom devedesetih godina, prosecna poreska stopa News Corp. iznosila je 5,7 odsto, tek petinu poreske stope koju placaju glavni americki konkurenti. Ovo je ostvarivano kanalisanjem profita kroz mnoštvo filijala u podrucja sa malim poreskim opterecenjem, npr. Kajmanska ostrva ili Holandske antile. Kompanija ima skoro 800 poslovnih jedinica u 52 zemlje, ukljucujuci Bermude, Mauricijus i Kubu.
Mardok je, takode, koristio prednosti razlika u medunarodnom racunovodstvu da stvori bolju sliku kompanije. News Corp. je ostala australijska, što joj je omogucavalo da ponovo vrednuje svoju aktivu, kao što su na primer šou programi na televiziji, svake godine. Americki sistem racunovodstva bi smanjio akcionarski kapital do 50 odsto i zahtevao da kompanija izveštava neto gubitke u pojedinim godinama.
Ipak, glavna prednost News Corp. je bila njegovo upravljanje kompanijom. Mardok je sa ponosom, veoma cesto, predstavljao kako funkcioniše njegova kompanija: "Svaki dan u centralu u Njujork stižu izveštaji o profitu i gubitku svake operacije sa bilo kog dela zemaljske kugle. Ovi kvantitativni podaci se porede sa prethodnim godinama i sa budžetom i preduzimamo menadžment akciju ukoliko je potrebno. To radimo veoma prosto, sa niskim opštim troškovima u maloj kancelariji u Njujorku. Ono što radimo jeste menadžment informacija, vodimo kompaniju sa nedeljnim informacijama. Ovo radimo jer moderne informacione tehnologije koje koristimo nisu samo za naše klijente vec i za internu komunikaciju."
Danas, News Corp. funkcioniše u mnogim medijima na svim kontinentima sa diversifikovinim prihodima koji poticu od televizija (ukljucujuci satelit), filmova, izdavaštvo knjiga, magazina i novina. Mada se glavni prihod crpi iz SAD, nastavljeno je širenje u Evropi, Aziji i Južnoj Americi cije su medijske industrije manje razvijene ali i sa vecim potencijalom rasta.

Nenad Gujaničić