Kako stvoriti pobednički tim
Kako stvoriti pobednički tim
Šta čini uspeh jedne kompanije? Proizvod, tehnologija ili brend?
Džek Velš, čovek koji je nekada bio na čelu vrlo uspešne kompanije „General Electric“, tvrdi da taj uspeh čini – dobar tim. Velš, koji je poznat po svojim menadžerskim veštinama, smatra da kompanija može da bude jaka onoliko koliko i ljudi koji je vode.
"Cela igra poslovanja vrti se oko jedne stvari. Ako imate najbolji tim, pobedićete." , naveo je Velš na njujorškom biznis forumu.
Džek Velš je za vreme svog mandata uspeo da poveća vrednost kompanije za više od 450 milijardi dolara zbog čega mu je časopis Fortune dodelio laskavu titulu menadžera veka. Napisao je nekoliko vrlo prodavanih knjiga o menadžmentu. Među njima je i „Kako pobediti“ koju je napisao zajedno sa suprugom Suzi.
Na turneji povodom promocije ove knjige, Velš je podelio i neke korisne savete za lidere.
Ocenjujte rad zaposlenih
Velš se godinama zalaže za načelo diferencijacije koje se sastoji od promovisanja dvadeset posto najboljih ljudi u kompaniji, razvijanja srednje kategorije koju čini sedamdeset posto zaposlenih i otpuštanje najneproduktivnijih deset posto. On zato savetuje česte i iskrene evaluacije rada zaposlenih.
„Ako ne znate kako rade vaši zaposleni i ako oni sami nemaju uvid u svoje rezultate, nemate pravo da budete lider“.
Velš je zato četri puta godišnje svakom zaposlenom davao ocenu njegovog rada sa kompletnim izveštajem. U tom izveštaju, on bi rekao svakom od njih šta mu se dopada u radu zaposlenog, a šta ne i šta mogu da učine da bi postali bolji. On tvrdi da je posvetio više od 60 posto svog vremena ljudskim resursima, posmatrajući svaki sastanak – od onih o budžetu do onih o proceni sposobnosti.
Motivacija
Jedno od pitanja koje mu najčešće postavljaju je: Kako motivisati radnike bez previše novčanih ulaganja? Velš predlaže iskreno uvažavanje i isticanje uspeha pojedinaca ili timova. On smatra da je osećaj važnosti nužnan za svakog čoveka.
Ljudi imaju potrebu da pripadaju nekoj zajednici, što budi koncentrisanost na misiju kompanije i osećaj svrsishodnosti koji podstiče produktivnost rada. Zajedništvo se najbolje postiže čestom organizacijom proslava, za koje Velš kaže da ne moraju biti skupe i uključivati druženja sa šefovima. Kao dobar primer podsticanja predlaže deljenje karata za utakmice i kulturna dešavanja.
„Ljudi su motivisani kada se u isto vreme osećaju kao da su planinski vrh već osvojili, ali kao da se još uvek penju“– slikovito je opisao Velš.
Objasnite svoje odluke.
Ako želite da vaši zaposleni poštuju vaše odluke morate ih objasniti i opravdati. Ljudi koji razumeju razloge i postupke, pre će vas podržati, pa čak iako se sa vama ne slažu.
Zato, kada je uvodio neke promene, Velš je uvek objašnjavao ko su konkurenti, šta može da utiče loše na poslovanje firme u iduće dve godine, ali i kako planira to da spreči. „U kontekstu je ključ. Prednosti promena moraju da budu objašnjene," kaže on.
Kritikujte sami sebe, i to iskreno.
Lideri koji se nalaze na visokim pozicijama, retko prolaze kroz bilo kakva ocenjivanja. Zato je bitno da ocenjuju sami sebe.
"Morate se pogledati u ogledalo svako jutro i biti potpuno iskreni", kaže on. "Dajte kritiku sami sebi."
Velš navodi da mu se na početku karijere često dešavalao da „izgubi živce“. Ali kada je postao iskren sam prema sebi, video je šta nedostaje u njegovom vođstvu. „Znao sam kad sam bio kreten", kaže on. „Zato bih sledećeg dana uputio izvinjenje pred svima."
Dajte zaposlenima razlog da vam budu odani
Ako želite da zadržite zaposlene i da podstaknete lojalnost kompaniji, neophodno je da im pokažete kako će njihova budućnost biti bolja ako tu ostanu.
„Ako želite da se vaši zaposleni osećaju kao da su deo kompanije, morate da im ispričate priču koja će ih naterati da žele da budu deo svega toga.“, navodi Velš.
Pričanjem priče ulivate zaposlenima osećaj zajedništva, nudite im uzbuđenja i prilike. „Podsećajte ih na to svakog dana“, savetuje on.
Tehnike ubeđivanja, pregovaranja i motivacije su samo neke od veština koje mora da ima svaki lider. Osim toga on mora da bude spreman da zna kako da upravlja celom organizacijom: od strategijske i situacione analize, organizacionog usmeravanja i planiranja, preko rukovođenja timovima, ljudskim resursima, finansijama i ostalim poslovnim resursima, pa sve do marketinga.
"Cela igra poslovanja vrti se oko jedne stvari. Ako imate najbolji tim, pobedićete." , naveo je Velš na njujorškom biznis forumu.
Džek Velš je za vreme svog mandata uspeo da poveća vrednost kompanije za više od 450 milijardi dolara zbog čega mu je časopis Fortune dodelio laskavu titulu menadžera veka. Napisao je nekoliko vrlo prodavanih knjiga o menadžmentu. Među njima je i „Kako pobediti“ koju je napisao zajedno sa suprugom Suzi.
Na turneji povodom promocije ove knjige, Velš je podelio i neke korisne savete za lidere.
Ocenjujte rad zaposlenih
Velš se godinama zalaže za načelo diferencijacije koje se sastoji od promovisanja dvadeset posto najboljih ljudi u kompaniji, razvijanja srednje kategorije koju čini sedamdeset posto zaposlenih i otpuštanje najneproduktivnijih deset posto. On zato savetuje česte i iskrene evaluacije rada zaposlenih.
„Ako ne znate kako rade vaši zaposleni i ako oni sami nemaju uvid u svoje rezultate, nemate pravo da budete lider“.
Velš je zato četri puta godišnje svakom zaposlenom davao ocenu njegovog rada sa kompletnim izveštajem. U tom izveštaju, on bi rekao svakom od njih šta mu se dopada u radu zaposlenog, a šta ne i šta mogu da učine da bi postali bolji. On tvrdi da je posvetio više od 60 posto svog vremena ljudskim resursima, posmatrajući svaki sastanak – od onih o budžetu do onih o proceni sposobnosti.
Motivacija
Jedno od pitanja koje mu najčešće postavljaju je: Kako motivisati radnike bez previše novčanih ulaganja? Velš predlaže iskreno uvažavanje i isticanje uspeha pojedinaca ili timova. On smatra da je osećaj važnosti nužnan za svakog čoveka.
Ljudi imaju potrebu da pripadaju nekoj zajednici, što budi koncentrisanost na misiju kompanije i osećaj svrsishodnosti koji podstiče produktivnost rada. Zajedništvo se najbolje postiže čestom organizacijom proslava, za koje Velš kaže da ne moraju biti skupe i uključivati druženja sa šefovima. Kao dobar primer podsticanja predlaže deljenje karata za utakmice i kulturna dešavanja.
„Ljudi su motivisani kada se u isto vreme osećaju kao da su planinski vrh već osvojili, ali kao da se još uvek penju“– slikovito je opisao Velš.
Objasnite svoje odluke.
Ako želite da vaši zaposleni poštuju vaše odluke morate ih objasniti i opravdati. Ljudi koji razumeju razloge i postupke, pre će vas podržati, pa čak iako se sa vama ne slažu.
Zato, kada je uvodio neke promene, Velš je uvek objašnjavao ko su konkurenti, šta može da utiče loše na poslovanje firme u iduće dve godine, ali i kako planira to da spreči. „U kontekstu je ključ. Prednosti promena moraju da budu objašnjene," kaže on.
Kritikujte sami sebe, i to iskreno.
Lideri koji se nalaze na visokim pozicijama, retko prolaze kroz bilo kakva ocenjivanja. Zato je bitno da ocenjuju sami sebe.
"Morate se pogledati u ogledalo svako jutro i biti potpuno iskreni", kaže on. "Dajte kritiku sami sebi."
Velš navodi da mu se na početku karijere često dešavalao da „izgubi živce“. Ali kada je postao iskren sam prema sebi, video je šta nedostaje u njegovom vođstvu. „Znao sam kad sam bio kreten", kaže on. „Zato bih sledećeg dana uputio izvinjenje pred svima."
Dajte zaposlenima razlog da vam budu odani
Ako želite da zadržite zaposlene i da podstaknete lojalnost kompaniji, neophodno je da im pokažete kako će njihova budućnost biti bolja ako tu ostanu.
„Ako želite da se vaši zaposleni osećaju kao da su deo kompanije, morate da im ispričate priču koja će ih naterati da žele da budu deo svega toga.“, navodi Velš.
Pričanjem priče ulivate zaposlenima osećaj zajedništva, nudite im uzbuđenja i prilike. „Podsećajte ih na to svakog dana“, savetuje on.
Tehnike ubeđivanja, pregovaranja i motivacije su samo neke od veština koje mora da ima svaki lider. Osim toga on mora da bude spreman da zna kako da upravlja celom organizacijom: od strategijske i situacione analize, organizacionog usmeravanja i planiranja, preko rukovođenja timovima, ljudskim resursima, finansijama i ostalim poslovnim resursima, pa sve do marketinga.